Instrukcja zgłaszania naruszeń prawa
Załącznik nr 1
do uchwały 2/12/2017
Zarządu Banku Spółdzielczego
we Frampolu
z dnia 21.04.2017r.
Instrukcja zgłaszania naruszeń prawa oraz obowiązujących procedur i standardów etycznych w Banku Spółdzielczym we Frampolu
§ 1
-
Celem polityki zgłaszania naruszeń prawa oraz obowiązujących procedur i standardów etycznych jest ustalenie zasad zgłaszania przez pracowników naruszeń prawa oraz obowiązujących procedur i standardów etycznych w Banku Spółdzielczym we Frampolu.
-
Niniejsza Polityka nie wpływa na obowiązek przestrzegania jakichkolwiek ustawowych obowiązków prawnych przez pracowników Banku.
§ 2
Stosowane w niniejszej Instrukcji pojęcia oznaczają:
-
Anonim – zgłaszana przez pracowników informacja na zasadach określonych w niniejszej Instrukcji,
-
Bank – Bank Spółdzielczy we Frampolu
-
Pracownik – pracownik Banku, zatrudniony w oparciu o umowę o pracę,
-
Wyznaczony członek Zarządu – wskazany w Regulaminie działania Zarządu członek Zarządu, którego obowiązkiem jest odbieranie anonimów oraz sporządzanie informacji dla Zarządu i Rady i przekazywania anonimów na członków Zarządu.
§ 3
-
Zgłoszenia anonimów w rozumieniu niniejszej Instrukcji pracownicy dokonują w formie papierowej, przesyłając do Banku w dwóch kopertach.
-
Spakowanie pisma w dwie koperty jest sygnałem rozpoznawczym, że pismo podlega rozpatrzeniu w trybie opisanym w niniejszej Instrukcji.
§ 4
1. W przypadku, gdy zgłoszenie naruszeń przez pracowników dotyczy któregoś z członków Zarządu, Bank umożliwia zgłoszenie naruszeń z pominięciem Zarządu, drogą pocztową na adres „Rada Nadzorcza Banku Spółdzielczego we Frampolu ul. Rynek 16” (w dwóch kopertach).
§ 5
-
Zgłoszenia naruszeń dotyczyć mogą działań pracowników, a także wszystkich osób działających w imieniu i na rzecz Bank, np. wykonują czynności zlecone przez Bank.
-
Zgłoszenia mogą być dokonywane anonimowo. Bank zaleca jednak podpisanie zgłoszenia, aby umożliwić dokładne i skuteczne przeprowadzenie wewnętrznych postępowań wyjaśniających.
-
Zgłoszenie musi zawierać wszystkie istotne i potrzebne elementy, aby umożliwić odpowiednią weryfikację jego zasadności.
-
W przypadku zawarcia w zgłoszeniu danych osobowych, Bank przechowuje te dane tylko do czasu wyjaśnienia treści zgłoszenia a następnie dane są usuwane, zgodnie z obowiązującą w Banku procedurą przetwarzania danych osobowych.
§ 6
Bank zapewnia pracownikom dokonującym zgłoszenia poufność i anonimowość tożsamości, w tym odpowiednią ochronę danych osobowych, a także ochronę osoby dokonującej zgłoszenia przed działaniami o charakterze represyjnym, dyskryminacją lub innymi rodzajami niesprawiedliwego traktowania.
§ 7
-
Bank nie toleruje działań o charakterze represyjnym, dyskryminacji lub innych rodzajów niesprawiedliwego traktowania wobec osoby zgłaszającej naruszenie, ani wobec osób współpracujących podczas wewnętrznego postępowania wyjaśniającego związanego z weryfikacją zasadności zgłoszenia.
-
Bank podejmie odpowiednie działania dyscyplinarne w stosunku do osób dopuszczających się działań o charakterze represyjnym, dyskryminacji lub innych rodzajów niesprawiedliwego traktowania wobec osób zgłaszających naruszenie oraz osób współpracujących podczas wewnętrznego postępowania wyjaśniającego, a także nie przestrzegających zasad ochrony tożsamości tych osób.
§ 8
-
Wewnętrzne postępowanie wyjaśniające związane ze złożonym zgłoszeniem będzie prowadzone zgodnie z zasadami bezstronności i poufności, z przeprowadzeniem wszelkich koniecznych działań i przy zaangażowaniu odpowiednich stanowisk Banku.
-
Bank chroni dane osoby, której zarzuca się dokonanie naruszenia.
-
Wyjaśnienia prowadzi się zgodnie z procedurą rozpatrywania skarg i reklamacji, obowiązująca w Banku.
§ 9
-
Pracownicy Banku mają obowiązek udzielania informacji w toku wewnętrznego postępowania wyjaśniającego osobom przeprowadzającym to postępowanie.
-
W przypadku udzielania nieprawdziwych informacji w toku wewnętrznego postepowania wyjaśniającego, mogą być wszczęte działania dyscyplinarne w stosunku do pracowników utrudniających postępowanie.
§ 10
-
W przypadku stwierdzenia nadużycia niniejszej Instrukcji, np. zgłoszenia dokonanego w złej wierze, zmierzającego wyłącznie do wyrządzenia szkody wskazanej osobie albo jakimkolwiek osobom zainteresowanym powiadomieniem), mogą być wszczęte działania dyscyplinarne w stosunku do pracowników nadużywających możliwości zgłaszania naruszeń.
-
W przypadku stwierdzenia zasadności zgłoszenia Bank podejmie odpowiednie środki dyscyplinarne, a także inne działania mające na celu ochronę interesów Banku lub wynikające z przepisów prawa.
-
Pracownik w stosunku do którego potwierdziły się zarzuty jest informowany o przebiegu wyjaśnień przez Prezesa Zarządu.
§ 11
-
Rada Nadzorcza jest informowana o wynikach wewnętrznych postępowań wyjaśniających.
-
Rada Nadzorcza, co najmniej raz w roku ocenia adekwatność i skuteczność procedur anonimowego zgłaszania przez pracowników naruszeń, w tym niniejszej Instrukcji.