Polityka Informacyjna
Założenia Polityki informacyjnej Banku Spółdzielczego we Frampolu
§ 1
- Polityka informacyjna Banku Spółdzielczego we Frampolu, zwanego dalej Bankiem określa zakres, częstotliwość, formę i miejsce ogłaszania informacji o charakterze jakościowym i ilościowym dotyczących adekwatności kapitałowej oraz zasady i sposób weryfikacji ogłaszanych informacji oraz Polityki informacyjnej Banku.
-
Informacje podlegające ogłaszaniu obejmują:
-
Strategię zarządzania poszczególnymi rodzajami ryzyka;
-
opis procesów (w tym strukturę organizacyjną) zarządzania poszczególnymi rodzajami ryzyka;
-
zasady stosowania polityki w zakresie zarządzania ryzykami;
-
opis systemów raportowania poszczególnych rodzajów ryzyka;
-
przyjęte w Banku metody wyznaczania wymogów kapitałowych z tytułu poszczególnych rodzajów ryzyka;
-
Zasady ustalania (Politykę) zmiennych składników wynagrodzeń osób zajmujących stanowiska kierownicze w Banku.
-
Informacje ilościowe w zakresie składników wynagradzania stanowisk kierowniczych w podziale na stałe i zmienne z uwzględnieniem ilości osób otrzymujących ww. wynagrodzenie.
-
Wartość płatności związanych z zatrudnieniem i z zakończeniem stosunku zatrudnienia dokonanych w danym roku obrotowym, liczbę osób otrzymujących takie płatności oraz najwyższą taką płatność na rzecz jednej osoby.
-
Informacja o sumach strat brutto z tytułu ryzyka operacyjnego odnotowanych w danym roku, w podziale na klasy zdarzeń, w tym co najmniej w podziale na kategorie zdarzeń w ramach rodzaju zdarzenia (zgodnie z załącznikiem nr 1 do Instrukcji zarządzania ryzykiem operacyjnym), oraz o tym, jakie działania mitygujące w związku z tym zostały podjęte w celu uniknięcia ich w przyszłości
-
Informacja o najpoważniejszych zdarzeniach operacyjnych, jakie wystąpiły w minionym roku – według uznania Banku.
-
-
Informacje wymagane przez Rekomendację „P” w zakresie:
-
roli i zakresu odpowiedzialności właściwych komitetów oraz innych jednostek funkcjonalnych i biznesowych,
-
działalności w zakresie pozyskiwania finansowania,
-
stopnia, w jakim funkcje skarbowe oraz zarządzanie ryzykiem płynności są scentralizowane bądź zdecentralizowane,
-
w przypadku zrzeszonego banku spółdzielczego, funkcjonowania w ramach zrzeszenia.
-
rozmiar i skład nadwyżki płynności banku,
-
wymogi dotyczące dodatkowego zabezpieczenia na wypadek obniżenia oceny kredytowej banku,
-
normy płynności oraz inne regulacyjne normy dopuszczalnego ryzyka w działalności banków obowiązujące w danej jurysdykcji.
-
lukę płynności zawierającą kilka najbliższych przedziałów dla pozycji bilansowych i pozabilansowych oraz otrzymane na tej podstawie skumulowane luki płynności,
-
w przypadku zrzeszonych banków spółdzielczych oraz banku zrzeszającego, dodatkowe zabezpieczenie płynności w ramach zrzeszenia.
-
aspekty ryzyka płynności, na które bank jest narażony i które monitoruje,
-
dywersyfikację źródeł finansowania banku,
-
inne techniki wykorzystywane do ograniczania ryzyka płynności,
-
pojęcia stosowane w procesie mierzenia pozycji płynnościowej i ryzyka płynności,
-
d) łącznie z dodatkowymi wskaźnikami, dla których bank nie ujawnia danych,
-
wyjaśnienie, w jaki sposób ryzyko płynności rynku (produktu) jest odzwierciedlone w systemie zarządzania płynnością płatniczą banku,
-
wyjaśnienie, jak są wykorzystywane testy warunków skrajnych,
-
opis modelowanych scenariuszy testów warunków skrajnych,
-
wskazanie, czy i w jakim stopniu plan awaryjny płynności uwzględnia wyniki testów warunków skrajnych,
-
politykę banku w zakresie utrzymywania rezerw płynności,
-
ograniczenia regulacyjne w zakresie transferu płynności w obrębie jednostek grupy j)lub, w przypadku zrzeszonych banków spółdzielczych i banku zrzeszającego, w obrębie zrzeszenia,
-
częstotliwość i rodzaj wewnętrznej sprawozdawczości w zakresie płynności – Instrukcja SIZ.
-
-
Dodatkowe informacje wymagane przez Rozporządzenie 575/2013 UE, nie ujęte w Uchwale 385/2008 KNF:
-
Zasady oceny odpowiedniości członków Zarządu i Rady Nadzorczej (Regulamin działania Zarządu, Regulamin działania Rady Nadzorczej) zawierające politykę rekrutacji dotyczącą wyboru członków organu zarządzającego oraz rzeczywistego stanu ich wiedzy, umiejętności i wiedzy specjalistycznej oraz strategię w zakresie zróżnicowania w odniesieniu do wyboru członków organu zarządzającego,
-
utworzenie (bądź nie) przez instytucję oddzielnego komitetu ds. ryzyka oraz liczby posiedzeń komitetu, które się odbyły. Regulamin Komitetu Kredytowego, Komitetu Zarządzania Ryzykami itp.,
-
Bufory kapitałowe (art. 440),
-
Wskaźnik dźwigni finansowej (art. 451).
-
inne informacje określone w załączniku nr 1 do Instrukcji sporządzania i ogłaszania informacji o charakterze ilościowym i jakościowym w sprawie adekwatności kapitałowej.
-
-
Zakres informacji wymienionych w ust. 2 podlega zatwierdzeniu przez Zarząd oraz Radę Nadzorczą Banku na zasadach określonych w § 2.
-
Informacje wymienione w ust. 2 podlegają weryfikacji przez Zarząd na zasadach określonych w § 2 niniejszej Polityki.
-
Informacje wymienione w ust. 2 są ogłaszane w cyklach rocznych najpóźniej 30 dni od zatwierdzenia sprawozdania finansowego przez Zgromadzenie Przedstawicieli.
-
Informacje, o których mowa w ust. 2 są udostępniane wszystkim zainteresowanych w formie papierowej w Banku w pokoju Prezesa w godzinach obsługi klientów.
§ 2
-
Polityka informacyjna jest weryfikowana, co najmniej raz w roku, w terminie do 30 grudnia przez Radę Nadzorczą.
-
Pracownik analizy ryzyk i analiz przedkłada Zarządowi i Radzie Nadzorczej Banku propozycję weryfikacji Polityki informacyjnej, w terminie do końca grudnia każdego roku.
-
Zarząd i Rada Nadzorcza Banku zatwierdza wszystkie zmiany oraz weryfikację Polityki informacyjnej,
§ 3
Szczegółowy zakres i sposób przygotowania informacji podlegających ogłaszaniu zawiera Instrukcja sporządzania i ogłaszania informacji dotyczących adekwatności kapitałowej.
§ 4
Niniejsza Polityka informacyjna podlega ujawnieniu na stronie internetowej Banku.